Artisan Painters, de unieke signatuur van een fijnschilder
Dankers Decor
Als telg van een professionele schilder kreeg Kenneth Vander Stricht het beroep met de paplepel ingegoten, maar toch stapte hij niet in het familiale bedrijf. “Ik heb zestien jaar in loondienst gewerkt bij Dankers Decor uit Nijlen, in de sector bekend als de absolute top in ons land en zelfs ver daarbuiten. Daar heb ik alles geleerd wat ik vandaag weet. Op school kun je veel leren, maar wat je daar wordt bijgebracht is uniek, dat kun je nergens anders leren. Ik was altijd al van plan om mijn eigen koers te varen, maar dan op een andere manier dan bij het familiebedrijf het geval was. Ik wilde ook meespelen aan de top, maar ik moet er wel meteen bijzeggen dat het helemaal niet evident is om je eigen plaats te veroveren in die ‘andere’ wereld. Je raakt niet zomaar in het telefoonboekje van dat type klanten. Dankers was voor mij het ideale traject om die sprong te wagen. Zij zijn niet alleen hofleverancier, maar ook in de wijde wereld een referentie om U tegen te zeggen. De beste, eigenlijk."
"Met Dankers hebben we prestigieuze projecten gerealiseerd voor gerespecteerde architecten zoals Axel Vervoordt en Bernard De Clerck. Voor beroemdheden ook, zoals het penthouse in het hotel van Robert De Niro in New York, de woning in LA van Kim Kardashian en meerdere woningen van Sting wereldwijd. Ook voor Calvin Klein hebben we gewerkt …”
De beste beslissing
Die ervaring bij de wereldtop wil Kenneth delen met het brede publiek vanuit zijn eigen bedrijf. Een verderzetting van de ouderlijke onderneming is niet aan de orde. “Ik heb de kans gekregen bij Dankers te starten en heb die met beide handen gegrepen. En dat is de beste beslissing geweest. Ik had inderdaad in het familiebedrijf kunnen stappen. Mijn vader was een gerenommeerde vakman, maar toen hij problemen kreeg met zijn gezondheid, was ik te jong om het over te nemen. Ik was met andere dingen bezig en het was ook niet mijn ambitie om het traditionele schilderwerk verder te zetten. Ondertussen zijn we zoveel jaren verder, heb ik een gezin en veel meer verantwoordelijkheid. Gecombineerd met de vakkennis die ik bij Dankers heb opgedaan, heeft dat de doorslag gegeven om met Artisan Painters te beginnen.”
Natuurlijke materialen
Gemakkelijk was dat dus in geen geval, ook en vooral omdat Kenneth koos voor een artisanale aanpak met natuurlijke materialen.
“Op links en recht wat olieverven na, is alles bij ons kalk en mineraal. En we maken nagenoeg al onze verven en kleuren zelf, van nul af aan, wat ook al niet zo vaak meer voorkomt vandaag. We stemmen ‘de pot’ af op de ruimte, om het zo uit te drukken. In principe is dat niet nieuw, de verven waar wij mee werken, had je honderd jaar geleden ook al, maar het komt vandaag niet veel meer voor."
"Geen kwaad woord over collega-schilders, maar onze aanpak is anders – ook op vlak van gezondheid - en daar willen wij ons duidelijk mee onderscheiden. Daar kruipt wel heel veel tijd en werk in. We zetten bijvoorbeeld tussen de vijf en negen lagen. Dat kost natuurlijk wel wat, maar het resultaat is verfijnd schilderwerk vanuit het hart. Wie kiest voor kalk- en mineraalverven en technieken zoals pleisteren, kaleien en patineren, geeft zijn huis een natuurlijke, doorleefde uitstraling. We werken ook uitsluitend met borstels. Dat zorgt altijd voor meer schoonheid, meer gelaagdheid, meer nuance. Daarbij gebruiken we zo veel mogelijk natuurlijke pigmenten en mineralen. Een traditioneel kleurenpalet kan daar nooit aan tippen."
"Elke woning is bovendien uniek, wat we op één plaats doen, zal je nergens anders terugvinden, ook al omdat we elke meter schilderwerk 100% afstemmen op de ruimte waar we aan de slag zijn.”
Bescheiden prijzen
Artisan Painters bestaat uit een (kleine) ploeg van drie mensen. “We zijn momenteel op zoek naar extra krachten, maar dat is helemaal niet evident. Ik zoek mensen die een hart hebben voor schilderen, die het graag doen en er ook iets voor over hebben. Aan de andere kant wil ik ook niet te snel of te veel uitbreiden om de topkwaliteit van het uitgevoerde werk niet in het gedrang te brengen. Ik ben van ’s morgens tot ’s avonds persoonlijk betrokken bij elk project en dat wil ik graag zo houden. Het eindresultaat en het vakmanschap is alles voor Artisan Painters, niet de snelheid waarmee we schilderen. Ons cliënteel eist dat ook van ons, zij kiezen voor artisanaal vakmanschap.”
Dat ‘cliënteel’ verdien je niet zomaar. Hoe zet je dan de deur open voor die opdrachten?
“Ik moet eerlijk toegeven dat veel van de opdrachten, zeker in het begin, via mijn voormalige baas zijn gekomen. Dankers is topsegment, beter vind je niet, als je daarvan de nodige steun krijgt, is dat een onwaarschijnlijke duw in de rug. Komt daarbij dat wij onze prijzen heel bescheiden houden. Ondanks onze artisanale manier van werken, blijven de prijzen betaalbaar. Als je het geleverde werk in ogenschouw neemt, kost het natuurlijk iets meer, maar – en dat geven we op onze eigen website ook duidelijk aan – mensen mogen zeker niet denken dat het onbetaalbaar is. Mensen denken vaak dat een opdracht bij ons handenvol geld kost, maar dat is niet zo. Er zijn gewoon nog niet veel fijnschilders die onze aanpak toepassen. Net daar willen we een verschil maken.”
Speciale technieken
Natuurlijke verven zitten in de lift, al gaat dat met mondjesmaat. “Hoe oud de verftechnieken ook zijn, veel mensen kennen dat niet, maar dat is toch wel aan het veranderen. De schoonheid van fijn schilderwerk vindt zijn weg naar steeds meer mensen, onder meer via websites en sociale media, maar ook dankzij mond-tot-mondreclame. Door COVID is enerzijds de vraag naar gezondere producten toegenomen, anderzijds hebben velen door de reisbeperkingen meer geïnvesteerd in de eigen woning. Dat was - en is - in het voordeel van elke schilder, maar door het werken met kalkverven kunnen wij ook het gezondheidsaspect naar voren schuiven.”
Stucwerken en speciale technieken zitten in de lift, maar daar legt Kenneth niet de nadruk op. “Er is op dat vlak sowieso een overaanbod. Elke vakman die iets meer voor zijn klanten wil doen, heeft dat erbij genomen. Nadeel is dat er soms ook minderwaardig werk wordt geleverd. Je moet je kunnen onderscheiden op alle vlakken, maar dat betekent ook dat er een onderscheid wordt gemaakt op vlak van prijs. En dat maakt het moeilijker om in die taken concurrentieel te blijven. Vaak zien mensen pas achteraf dat er geen topwerk is geleverd, maar dan is het natuurlijk te laat …”
Personeel
Personeel vinden is een lastige taak, maar een ander heikel punt in de sector is de concurrentie van buitenlandse werkkrachten.
“Ik denk niet dat wij daar veel last van ondervinden. Dat heeft te maken met het soort werk dat wij leveren én met de mentaliteit van de klanten in Oost- en West-Vlaanderen, onze belangrijkste regio. Zij werken nog altijd graag met lokale bedrijven met mensen uit eigen streek. Maar als de situatie zo blijft duren, dan zullen ook wij op langere termijn niet anders kunnen dan buitenlanders inschakelen, vrees ik. Als je op het thuisfront geen goede arbeiders meer vindt, wat moet je dan doen? Aan vakmanschap ligt het niet, veel van die buitenlanders weten ook wel wat schilderen is. En iedereen die talent heeft en er de moeite wil voor doen, kan bij ons de stiel van leren. Motivatie is een van de belangrijkste motoren van een fijnschilder.”
Diepte en sfeer
Het koppelen van de wens van de eigenaar aan een artistieke visie en artisanaal vakmanschap, levert een uniek resultaat op.
“Onze wens is om mee aan de woondroom van de opdrachtgever te werken. En dat doen we door warmte en leven in elke ruimte te brengen. Onze applicatietechnieken brengen diepte aan en geven een unieke sfeer aan de ruimte. Wie voor ons kiest, moet ook zien dat wij daar geweest zijn, dat onze ‘hand’ in het eindresultaat te zien is. Het mag ook niet té uitgesproken zijn, het vinden van het juiste evenwicht is onze doelstelling. En onze kracht. De ruimte op zich is onze leidraad. Wat is de mooiste oplossing voor deze specifieke kamer? Dat is ons uitgangspunt."
"Klanten hebben soms een bepaald idee voor ogen, maar vanuit onze ervaring moeten we dat weleens subtiel bijstellen. Ze vinden op het web duizenden foto’s en vinden dit of dat mooi. Maar kan dat wel? Iets ziet er oogstrelend uit, maar het gaat bijvoorbeeld om een kamer van 4 meter hoog met een perfecte lichtinval, terwijl de kamer van de klant maar een hoogte van 2,5 meter heeft en het licht totaal anders is. Wij nemen de tijd om de mensen daar goed op te wijzen en helpen hen om voor elke ruimte de juiste benadering te kiezen. We geven uiteraard ook gericht kleuradvies, rekening houdend met de situatie ter plaatse zoals de (binnenhuis)architectuur, de meubelen, de ‘stijl’ van de inrichting, … Licht doet ook heel veel, dat mag je echt nooit vergeten. Door onze meerlagige opbouw kunnen we effecten creëren die de lichtinval optimaal benutten. Dat is geen exacte wetenschap, maar eerder een gevoel, en natuurlijk vakkennis en veel ervaring. Daar willen wij als ‘fijnschilder’ het onderscheid mee maken.”
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief