Voorsprong nemen doe je met STORCH
Hoewel Inge nieuw is in de wereld van de professionele schilder, gaat ze niet onbeslagen aan het werk. Zij kan bogen op een uitgebreide sales en marketingervaring in verschillende sectoren, gaande van autolakken tot fast moving consumer goods. “25 jaar geleden ben ik mijn carrière gestart bij BASF Coatings Refinish, divisie Glasurit, waar ik een gedegen introductie in de verfwereld meekreeg. Weliswaar ging het destijds om autolakken, maar die sector heeft duidelijk een aantal zaken naar voorbereiding en applicatie gemeen met de schildersector. De rode draad doorheen mijn loopbaan is steeds het identificeren van noden met de klanten en van daaruit samen naar oplossingen te zoeken en joint business plans opzetten en uitvoeren.”
STORCH is al meer dan 125 jaar een van de meest vooraanstaande bedrijven in onze sector. Hoe staat de Europese marktleider er vandaag voor?
Philippe Schulze: “We zien dat de markt een deel stagneert en de volumes dalen. Daarnaast is er een stevige indexatie waarbij de loonkost stevig gestegen is. Doordat we de schilder ondersteunen om met de juiste materialen efficiënter te werken, kunnen ze hun loonkost beperken en een mooi eindresultaat afleveren. Onze innovaties helpen ook om nog sneller te kunnen werken. “
Concurrentie zal er natuurlijk altijd zijn, ondervindt STORCH daar ‘last’ van?
Philippe Schulze: “Dat zou ik niet durven stellen. Er zijn vanzelfsprekend andere aanbieders. Belangrijk in die optiek is ons brede en complete aanbod. Er zijn bedrijven die borstels en rollen aanbieden, er zijn spelers die tapes verkopen, enz. Ons grote voordeel is dat wij het volledige programma voor de schilder in eigen huis hebben. Wie klant is bij ons, hoeft zich geen zorgen te maken, wij kunnen elke vraag beantwoorden.”
STORCH maakt ook het verschil inzake klantenaanpak?
Philippe Schulze: “Wij hebben dagelijks een team van vertegenwoordigers op de baan en gaan rechtstreeks naar de schilder, al verloopt de effectieve ‘verkoop’ steeds via de groothandel. We zijn daar 30 jaar geleden mee begonnen en houden die koers onverminderd aan. Dankzij onze mensen weten we perfect wat er in de schilderswereld speelt, welke vragen er zijn en met welke problemen of uitdagingen de moderne schilder geconfronteerd wordt. Bij STORCH blijven we inzetten op het rechtstreekse contact met de eindgebruiker. Wij bezoeken de schilder of stukadoor persoonlijk op regelmatige basis, noteren wat er nodig is en luisteren naar de vragen. De facturatie gaat via onze exclusieve partners, die daarnaast ook onze producten prominent presenteren.
STORCH maakt zich sterk voortdurend op zoek te zijn naar nieuwe producten die de werkprocessen effectiever, sneller, zuiniger of milieuvriendelijker maken.
Philippe Schulze: “Aangezien we de vakman bezoeken hebben we het voordeel dat we rechtstreeks enorm veel informatie krijgen. Wij spelen dat door naar de mensen die bij STORCH op basis van die input nieuwe producten ontwikkelen in de vorm van concrete en efficiënte oplossingen. We werken ook nauw samen met verffabrikanten om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen om ook daarvoor de juiste tools aan te kunnen reiken. We weten dus zeer goed wat er in de sector gebeurt en spelen daar dan direct op in.”
Speelt duurzaamheid een grote rol bij de productontwikkeling?
Philippe Schulze: “Zeker, ik denk bijvoorbeeld spontaan aan bamboehout voor borstelstelen, maar ook op vlak van duurzame processen heeft STORCH altijd het voortouw genomen. Op de komende editie van de FAF beurs (Farbe, Ausbau & Fassade) – 23 tot 26 april - wordt dat zelfs een van de absolute speerpunten op onze stand.”
Inge Verheirstraeten: “STORCH zal op de FAF 2024 grootser zijn dan ooit, en deze beurs blijft de belangrijkste vakbeurs voor ons. We staan in hal 8 met een stand van meer dan 600 m² voor de nieuwste innovaties, verrassende demonstraties en exclusieve aanbiedingen van de STORCH community, die al meer dan 125 jaar bestaat. Er is veel te ontdekken, waaronder aantrekkelijke aanbiedingen en, zoals ik al zei, onze duurzame innovaties. Persoonlijk kijk ik erg uit naar dit evenement. FAF biedt een unieke kans om trends te verkennen en ideeën uit te wisselen met collega's uit de sector. Ik hoop vooral veel klanten uit België te ontmoeten, hun ervaringen te ontdekken en gezamenlijke projecten te bespreken.”
Klanten bezoeken is bij STORCH de basis van de klantenservice, maar hoe zit het met e-commerce?
Inge Verheirstraeten: “Dat speelt ook een rol, maar niet in die mate dat het de overhand neemt. STORCH heeft globaal 12% van de omzet vanuit de webshop, in België zien we daar nog potentieel. Dankzij online bestellingen kan de professionele schilder snel zijn bestellingen plaatsen die nog steeds via de groothandel worden afgehandeld aan de afgesproken prijzen.”
Philippe Schulze: “De schilderswereld is nog steeds zeer traditionalistisch en daar houden we bij STORCH rekening mee, maar dat betekent niet dat we de vinger niet aan de digitale pols houden. We hebben daartoe zelfs speciale folders ontwikkeld. Onze vertegenwoordiger geeft daar de nodige uitleg bij en het is dan aan de vakman zelf om te beslissen of en hoe hij daar verder mee omgaat.”
We zagen recent dat STORCH uitpakt met ‘Product-Highlight”. Wat houdt dat dan precies in?
Inge Verheirstraeten: “Met dit programma kunnen we op elke aanvraag correct reageren of het nu op gebied van kwaliteit, competentie, prijs of service is. We lichten hier een deel van ons assortiment uit, maar nodigen de professionele schilders/stukadoors en groothandels graag uit om dit verder met onze vertegenwoordigers op te nemen. De juiste aanspreekpartner kan gevonden worden door de QR code te scannen die naast dit artikel staat."
Hoe schatten jullie de markt vandaag in?
Philippe Schulze: “De afgelopen jaren werden over het algemeen uitstekende zaken gedaan in de verfsector. In 2023 zagen we een beperkte daling inzake volumes en we denken dat die trend in 2024 zal aanhouden. De cijfers van de verffabrikanten bevestigen dat overigens. Gezien we bij STORCH altijd vanuit onze eigen kracht uitgaan en onderscheidend werken, vrezen we de toekomst niet. We blijven inzetten op kwaliteit, dat staat als een paal boven water. Dat is altijd onze sterkte geweest. Waarom? Omdat de vakman met onze assortiment gereedschap en machines meer haalt uit zijn werktijd en tijdens het arbeidsproces tijd bespaart. Dat is het geheim voor een hogere rendabiliteit. Niet alleen de hoge kwaliteit draagt daartoe bij. Ook de perfect op elkaar afgestemde oplossingen voor specifieke toepassingen zijn zeer belangrijk.”
- Het schuren van muren, plafonds of gipsplaten is een vervelend karwei. Grote oppervlakken om te schuren, veel stof en toch moet het…
Asbest in pleisterwerk herkennen en correct verwijderen
Toen kamerlid Theo Francken recent een op het eerste zicht onschuldige selfie plaatste vanuit zijn kelder, zorgde dat voor behoorlijk wat…Boss paints presenteert dé trendkleur van 2025: Restoring Pink
In volle transformatie zijn het kleuren die ons leven een diepere betekenis geven. In een chaotische wereld brengt kleur rust en…De verbeterde Dalapro Joint: een streling voor je muur!
Bij Dalapro staan innovatie en kwaliteit voorop. Elk product van Dalapro wordt ontwikkeld met de nieuwste technologieën en grondstoffen om…
- 25/10/2024 - 11:31 Trends
25/10/2024 - 11:31RAL COLOURS presenteert ‘COLOUR FEELING 2026+’
Residentieel Creatieve nieuwe start na waterschadeResidentieel Stuctoepassing met steenlookOpenbare ruimte Renovatie ‘Glazen Olifant’Openbare ruimte Abdij van WestmalleOpenbare ruimte Monument Minnewaterpark BruggeHoreca Landhotel BohrerhofResidentieel Golfclub 'Golf Ter Hille'Openbare ruimte Gemeente HerrsteinResidentieel Nieuwbouwwoning Oombergen