Industrie en onderwijspartners slaan handen in elkaar voor sterkere praktijkopleidingen
Uitgebreid actieplan
Binnen het Vlaams industrieforum, het structureel overlegplatform tussen de Vlaamse regering en de vier grootste industriefederaties Agoria (technologie), essenscia (chemie en life sciences), Fedustria (hout, meubel en textiel) en Fevia (voeding), vroeg minister Demir aan de industriesectoren om de samenwerking tussen bedrijven en scholen verder te versterken. Met een uitgebreid actieplan, uitgewerkt in samenwerking met Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, worden stevige bruggen gebouwd tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
Concrete engagementen
Het plan omvat diverse initiatieven om de betrokken praktijkopleidingen naar een hoger niveau te tillen en de instroom van jong talent te verhogen. Zowel de bedrijfswereld als het onderwijsveld komen met concrete engagementen, opgebouwd rond 5 centrale thema’s: positionering en opwaardering van de studierichtingen, curriculumontwikkeling, partnerschappen met de industrie, schoolkosten en infrastructuur, en personeelsbeleid. Enkele voorbeelden maken dit tastbaar.
- Delen van topinfrastructuur: met gedeelde moderne ateliers en lesmateriaal van scholen, opleidingscentra én bedrijven zorgen we voor een leeromgeving en topinfrastructuur die aansluit bij de realiteit van de arbeidsmarkt.
- Het curriculum wordt vanuit een sterk partnerschap tussen industriesectoren en onderwijsverstrekkers ingevuld via een gefaseerde aanpak. Zo komen de verwachtingen en de ambities van de industrie en het onderwijs op een evenwichtige manier tot op de klasvloer.
- Professionalisering van leerkrachten: er wordt sterker ingezet op de professionalisering van praktijkleerkrachten op zowel vakinhoudelijk als didactisch vlak. Industriesectoren en onderwijsverstrekkers versterken elkaar daarin.
- Aangepaste trajecten voor leerlingen met risico op schooluitval.
- Inzet op verschillende vormen van werkplekleren: meer leerlingen krijgen de kans om praktijkervaring op te doen in bedrijven. Daarvoor zetten de partners verschillende vormen van werkplekleren in, zoals bedrijfsbezoeken, stages, lessen door gastleerkrachten en duaal leren. Voor elke opleiding wordt bekeken welke samenwerkingsvorm het meest relevant is.

Voor elke opleiding wordt bekeken welke samenwerkingsvorm het meest relevant is
Sterk partnerschap
Deze hechte samenwerking tussen onderwijs en industrie moet niet alleen de instroom van jong talent in praktijkgerichte studierichtingen verhogen, maar garandeert ook dat afgestudeerden over de juiste competenties beschikken als ze de arbeidsmarkt betreden. Zo dragen ze met hun skills en vaardigheden bij om de industrie in Vlaanderen competitief en toekomstbestendig te maken.
Kris Bosch en Nele Plas, adviseurs onderwijs en arbeidsmarkt bij essenscia Vlaanderen: “Door de demografische en technologische evoluties heeft de sector van de chemie, farma en kunststoffen nood aan goed opgeleid technisch talent. Met dit actieplan versterken we de samenwerking met het onderwijs om de instroom van jongeren te vergroten in praktijkgerichte studierichtingen die heel wat jobkansen bieden.”
Het actieplan bevat heel wat speerpunten waar de sectoren al jaren mee werk van maakt: duaal leren, de zevende specialisatiejaren, het systeem van gastleerkrachten, de samenwerking met sectorale competentiecentra en Regionale Technologische Centra (RTC’s), enzovoort. “Dit is de start van een langdurig partnerschap, waarbij we onze plannen en acties zullen bijsturen waar nodig.”

Het actieplan biedt leerlingen in praktijkgerichte opleidingen de beste voorbereiding op een boeiende loopbaan
De beste voorbereiding
“Met dit actieplan neemt ieder zijn rol op, en bieden we leerlingen in praktijkgerichte opleidingen de beste voorbereiding op een boeiende loopbaan”, zeggen onderwijsverstrekkers Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Gemeenschapsonderwijs GO!, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten en Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers. “Tezelfdertijd maken we de opleidingen aantrekkelijk voor de toekomstige generaties. Zo zetten we samen met de industrie onze schouders onder kwaliteitsvol praktijkgericht onderwijs.”
De industrie- en onderwijspartners vragen Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir nu om rond de vijf thema’s in het plan een sterk flankerend en ondersteunend beleid uit te stippelen.