Meer geld van kilometerheffing moet naar infrastructuurwerken
Vorig jaar bracht de kilometerheffing voor vrachtwagens ons land meer dan een miljard euro op. Een record. In Vlaanderen gaat het over 658 miljoen euro, een pak meer dan de toen ook al vetpot van 540 miljoen euro in 2023. In 2023 ging amper 100 miljoen euro, dus nog geen vijfde van het totaalbedrag, naar het onderhoud van gewest- en snelwegen.
“Die verhouding klopt niet meer”, verzuchten Bouwunie en Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). “Zijn er meer inkomsten, dan moet er ook meer geld gaan naar infrastructuurwerken." Dat er 100 miljoen euro naar infrastructuur gaat, is bij de invoering van de kilometerheffing in 2016 beslist. Maar de inkomsten van de heffing nemen natuurlijk jaar na jaar toe. Een vast bedrag is volgens de organisaties dan ook achterhaald.
Voldoende investeringen, ook in onderhoudswerken, zijn noodzakelijk om onze infrastructuur kwalitatief in orde en modern te houden of te maken. Bouwunie en TLV dringen erop aan om het geld te laten vloeien naar grote én kleine werken, opdat zowel grote bedrijven als kmo's de opdrachten kunnen uitvoeren.
Lees meer over
Interessant? Deel het artikel in jouw netwerk.
Lees ook