Ontwerpen in en voor de metaverse wint aan kracht als ontwerp-specialiteit
In 2023 blijkt uit het onderzoek van ASID dat gezondheid en welzijn topprioriteiten blijven in zowel residentieel als commercieel ontwerp, met de nadruk op ontwerp-oplossingen voor de veranderende levensstijl en behoeften van oudere mensen. ASID onderzocht ook hoe design wordt beïnvloed door de wereldwijde geestelijke gezondheidscrisis, de vraag van consumenten naar duurzaamheid en een nieuwe golf van technologie die de behoefte aan kunstmatige intelligentie (AI) en ontwerpen voor de metaverse (virtuele wereld) met zich meebrengt.
Gezondheid en welzijn
Een wereldwijde afrekening met behoeften op het gebied van geestelijke gezondheid leidt tot een nieuw ethos in design. Aanpassingen kunnen interieuromgevingen geschikter en ondersteunend maken voor personen met psychische problemen en kunnen helpen bij het verminderen van omgevingsfactoren die leiden tot stress en onbehagen.
Gezondheid en welzijn blijven topprioriteit in gebouwen. ASID's rapport identificeerde een groeiende trend naar holistisch gezond leven en interieurontwerp dat zowel de geest als het lichaam aanspreekt. Nieuwe ontwerpkeuzes kunnen variëren van de keuze van kleuren, verlichting en daglichttoetreding en het gebruik van planten en natuurlijke materialen tot het toevoegen van spa-achtige badkamers en retraiteruimtes voor lichaamsbeweging en meditatie.
Consumenten willen de planeet beschermen en maken duurzame keuzes. Consumenten, waaronder huizenkopers, leggen steeds meer de nadruk op duurzaamheid als een leidende waarde bij hun aankoopkeuzes, en steeds meer consumenten zeggen bereid te zijn een aankooppremie te betalen voor duurzaamheid.
Volwassenen die de pensioenleeftijd hebben bereikt, gaan niet noodzakelijk op hun lauweren rusten. Een aanzienlijk deel onder hen blijft parttime weer aan het werk, bij voorkeur in een hybride werkregeling. Gevolg daarvan is dat werkplekken aangepast worden om een personeelsbestand van meerdere generaties te ondersteunen.
Social media
Het rapport stelt verder dat steeds meer woon- en commerciële ruimtes worden aangepast om ze ‘Instagram- en Zoom’-waardig te maken. Met een steeds groter wordende afhankelijkheid van videoconferenties voor werken op afstand en de verspreiding van foto- en video-apps, focussen makers van content op achtergronden die hun persoonlijke merk laten zien. Designers volgen deze trend met bv. accentmuren, decoratieve objecten en andere visuele kenmerken die aansluiten op de voorkeuren en persoonlijkheden van hun cliënten.
Ontwerpen in en voor de metaverse wint aan kracht als ontwerp-specialiteit. Vooruitstrevende bedrijven onderzoeken al hoe ze de metaverse kunnen gebruiken om met klanten in contact te komen. Lifestyle- en modemerken gebruiken grafische en interieurontwerpers om innovatieve, artificial reality (AR)-omgevingen te creëren, zoals winkelruimtes, hotels, restaurants en pop-upruimtes.
"Misschien heeft interieurontwerp op geen enkel ander moment in de geschiedenis zo'n belangrijke rol gespeeld bij het aanpakken van enkele van de meest urgente uitdagingen van de samenleving", stelt Khoi Vo, CEO van ASID. "Ontwerpers reageren op veranderende behoeften door nieuwe ruimtes te creëren of bestaande aan te passen om een positieve impact te hebben op plaatsen waar mensen wonen, werken, spelen, genezen of leren."
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief