Hoe reageert interieur op de tijdsgeest? Ontdek het tijdens Flanders Flooring Days
Drie fundamentele drijfveren
Hoe reageert design op de tijdsgeest? Al 30 jaar buigt trendanalist en tijdsgeestexpert Christine Boland zich over deze vraag. Op basis van haar analyses verklaart ze consumentengedrag en trends, en begeleidt ze bedrijven bij het omzetten van opportuniteiten in concrete acties. “Eenmaal je de tijdsgeest begrijpt, snap je ook de designkeuzes van de consument”, aldus Christine. Volgens haar worden mensen nog altijd geleid door dezelfde drie fundamentele drijfveren bij het maken van keuzes op het vlak van design en interieur: de nood aan houvast, zingeving en erbij horen.
1. Nood aan houvast
We bevinden ons in een chaotische tijd van crisis, verwarring en conflict. Christine ziet hoe deze dynamiek zich vertaalt in design en interieur: “Er is een toenemende behoefte aan troostende, tactiele en organische vormen die veiligheid en geborgenheid bieden.”
Ze spreekt over ‘healing aesthetics’, waarbij design een helende kracht is, houvast biedt en een veilige omgeving schept. Om deze gevoelens op te wekken bij de consument hamert de tijdsgeestanalist op het belang van de zintuigen. Zo is er een sterke opmars van warme, aardse kleuren zoals terracotta en zandtinten aan de gang. Daarnaast worden vloeren meer dan ooit een tactiele beleving. Ze haalt hierbij de combinatie van harde en zachte materialen aan, zoals een keramisch parket met een wollig vloerkleed of aaibaar tapijt. Verder doen ook geluidsabsorberende materialen steeds vaker hun intrede, in een poging de zintuigen te kalmeren. “Het zijn subtiele ingrepen die de mens de balans en houvast geven waar ze zo naarstig naar op zoek zijn.”
Er is een toenemende behoefte aan troostende, tactiele en organische vormen die veiligheid en geborgenheid bieden
2. Zoektocht naar zingeving
Zoeken naar zingeving is al jaren een universele drijfveer voor de consument. Als trendexperte ziet Christine dat we dit vaak vinden bij merken en organisaties die onze eigen waarden en overtuigingen weerspiegelen. Duurzaamheid is het voorbeeld bij uitstek. “Bedrijven die hier geen aandacht aan besteden, missen de boot en verliezen hun relevantie”, waarschuwt Christine. “De publieke opinie hecht hier simpelweg te veel belang aan.”
Deze verschuiving is ook duidelijk zichtbaar in de vloerenindustrie, waar natuurlijke materialen met authentieke patronen steeds populairder worden. Naast het milieuvriendelijke verwerkingsproces creëren gerecycleerde materialen unieke designs en motieven, terwijl pogingen om de natuur na te bootsen niet langer door de consument geaccepteerd worden. Volgens Christine prikt de huidige consument daar snel doorheen.

Natuurlijke materialen met authentieke patronen worden steeds populairder
3. Ergens bijhoren
Tot slot wordt de mens gedreven door het diepe verlangen om ergens bij te horen. De mens snakt naar lichte, luchtige elementen als tegengewicht voor de zwaarte van de wereld. Christine spoort designers en fabrikanten daarom aan om in te zetten op feel good. Kleine, speelse details blijken al ruim voldoende te zijn. Denk aan een afwijkend blauw draadje in een vloerkleed of een verrassende spikkel in een tegel die een vrolijke twist toevoegt aan het interieur.

Het vierdaagse event vindt plaats in The Hub (Kortrijk Xpo) en in showrooms op verplaatsing.
Flanders Flooring Days 2025
Benieuwd hoe u de huidige trends en tijdsgeest omzet in concrete acties? Christine Boland deelt haar inzichten op de komende editie van Flanders Flooring Days op donderdag 5 juni, een must voor iedereen die inzicht wil krijgen in de toekomst van interieur en de rol van harde en zachte vloeren, textielvloerbekleding en andere afgeleide producten. Het vierdaagse event vindt dit jaar plaats van 2 tot 5 juni 2025 in The Hub in Kortrijk Xpo en in de deelnemende showrooms op verplaatsing.
Registeren kan HIER.