AI is cruciaal voor het overleven van retailers in de vloerensector
Verontrustende trends
Een recente analyse van meer dan 4.000 websites toont volgens Broadlume, een bedrijf dat wereldwijd actief is het monitoren van trends in de vloerensector, enkele opvallende en zelfs veronrustende trends:
- Het websiteverkeer is aanzienlijk afgenomen
- Het genereren van leads is afgenomen
- Bezoekersbetrokkenheid (= tijd op de website) is gedaald
- De totale schermtijd is toegenomen
- Het zoekverkeer zal de komende twee jaar naar verwachting met 25% afnemen.
Hoe komt dat en wat kan de retailer, die vaak voor een (groot) deel afhankelijk is van de eigen website, dan doen?
Een AI-bot beantwoordt voortaan de vragen zonder de gebruiker naar een specifieke site of lijst met sites te sturen
AI-bot neemt het over
De oorzaak van de trendverschuiving ligt volgens Broadlume bij Google dat onlangs Gemini 2.0 heeft gelanceerd. Dat is een krachtige AI-tool die ontworpen is om te leren hoe consumenten zoeken. In het verleden was het doel van Google om gebruikers van informatie te voorzien door hen een lijst met links aan te bieden. Als de potentiële klant bijvoorbeeld naar ‘vloerbedekking’ zocht, kreeg hij of zij een lijst of afbeeldingen van producten, samen met een paar advertenties. Met de implementatie van Gemini 2.0, beantwoordt een AI-bot voortaan de vragen zonder de gebruiker naar een specifieke site of lijst met sites te sturen. Het is de bedoeling van Google om de vraag zelf te beantwoorden, niet langer om iemand ergens anders naartoe te sturen.

De AI-tool is ontworpen om te leren hoe consumenten zoeken
Voordeel voor lokale spelers
Niet alleen Google bewandelt dat pas, hetzelfde gebeurt met social media. Voorheen konden content creators een video op YouTube en Facebook plaatsen en daar aanzienlijke betrokkenheid mee genereren. Volgens Broadlume is dat recent veranderd omdat zowel Google als social media niet willen dat je het platform verlaat. “De verschuiving biedt een uniek voordeel voor lokale ondernemers”, stelt Broadlume. “Zij worden gezien als individuele stemmen en niet als een van de grote bedrijven. Het ‘merk’ van de retailer wordt beschouwd als een individu. Aangezien dat geen groot merk is, zullen consumenten naar de handelaar of ondernemer luisteren.”
Hoe succesvol aan te passen
De traditionele winkelervaring evolueert snel. De consument van vandaag besteedt gemiddeld 12 uur aan het online onderzoeken van vloerproducten voordat hij contact opneemt met een dealer. Succesvolle retailers passen zich aan door:
- Klanten te ontmoeten waar ze precies zijn in hun research-proces
- Gebruik te maken van community-platforms zoals Reddit en YouTube
- Authentieke, persoonlijke content te creëren
- AI-tools te gebruiken om de klantervaring te verbeteren.
Deze nieuwe aanpak kan de efficiëntie drastisch verbeteren en de tijd om een verkoop te sluiten tot 80% korter maken.
Conclusie
De boodschap is duidelijk: samenwerken met vooruitstrevende bedrijven en AI-tools omarmen is niet langer optioneel, het is een ‘must’. Als we geen gebruik maken van deze tools met AI, dan ziet het er niet goed uit. Het verschil in ervaringen tussen degene die het niet doet en degene die het wel doet, zal enorm verschillen.