Vijf topkleuren voor hedendaagse interieurdecoratie
Na jaren waarin eerst monochroom en zwart-wit en vervolgens warme neutrale kleuren een must waren, lijkt het er sterk op dat veel ontwerpers vandaag meer kleurrijke oplossingen omarmen. In de mode, doorgaans dé inspiratiebron voor interieurkleuren, wordt de trend de dopamine-stijl genoemd, een ontwikkeling die een verklaring vindt in het moment waarop we leven. Na een pandemie en in een economische recessie zoeken mensen altijd naar gemakkelijke manieren om de stemming op te krikken en wat vreugde in huis te brengen.
Acid Green
Vanwege hun duidelijke link met de natuur staan groentinten de laatste jaren bovenaan de meest geliefde kleuren voor het huis. Terwijl zachtere groene kleuren zoals salie en olijf nog steeds de trend zijn - en een van de meest voorkomende keuzes voor keukens - duiken er enkele nieuwe en meer ‘heldere’ groentinten op aan de horizon. Helder Kelly-groen zagen we al op het Salone del Mobile in 2022 op en daar komt nu Acid Green (zuurgroen) bij, een gevolg van de ontwikkeling om naar groen te gaan dat wat geel bevat. Onder meer het luxe automerk Porsche omarmde eerder al deze kleur.
Karmozijnrood
Viva Magenta is volgens Pantone (het wereldwijd bekende bedrijf dat kleurcoderingen van een universeel kleursysteem met gemengde kleuren publiceert) dé kleur van het jaar 2023. Viva Magenta is een karmozijnrode mix die zich tussen de kleuren fuchsia en Chinees rood bevindt en is de sterkste kleur die in de natuur bestaat. Magenta is perfect geschikt voor zelfexpressie en het definiëren van een duidelijk statement met kleur. De kleur werkt uitstekend in combinatie met juweeltinten zoals diepgroen en blauw.
Kobaltblauw
Kobaltblauw dient zich aan als een oogverblindende blauwe tint die lichter is dan marineblauw, maar donkerder in vergelijking met hemelsblauw. Kobaltblauw is vergelijkbaar met International Klein Blue en is de aangewezen kleur voor diegenen die wat gedurfdere tinten willen uitproberen, maar tegelijkertijd toch voor een soort ‘traditionele’ kleur kiezen. Kobaltblauw gaat perfect samen met warme neutralen vanwege het contrast dat het daarmee wordt gecreëerd, bijvoorbeeld met terracotta en oranje-oker. Wie het nog fleuriger wil, kan combineren met barbieroze of zelfs neonroze.
Abrikoos
WGSN, een autoriteit op het gebied van veranderingen in de wereld, gebruikt trendprognoses in combinatie met datawetenschap om trends te definiëren en deze ook voor te blijven. In samenspraak met het al even innovatieve als intuïtieve Coloro kleursysteem kozen zij Digital Lavender als kleur van het jaar 2023, maar schoven ook Galactic Cobalt en … abrikoos naar voor. Abrikoos wordt ook weleens het ‘nieuwe terracotta’ genoemd. Net als oranje wordt abrikoos geassocieerd met vitamine C en gezondheid, maar omdat het bleker en lichter is, roept het ook rustgevende en frissere gevoelens op. Net als terracotta kan het ook neutraal werken door tegelijkertijd een heldere en warmere toets toe te voegen. Abrikoos doet het uitstekend in heel verschillende paletten. Het gaat bijvoorbeeld goed samen met neutrale kleuren, warme bruintinten en organische texturen om een ontspannende en zachte decoratie te creëren. Het is ook prima te combineren met gedurfde primaire kleuren en neonkleuren voor een eigentijds palet geïnspireerd op de trends van de jongere generatie.
Elektrisch violet
Trendwatchers voorspellen ten slotte ook een comeback van paars, vooral het meer helderde en gedurfdere Electric Violet. Aangezien paars tussen rood en blauw in zit, staat het bekend om de combinatie van de kracht van rood en de stabiliteit van blauw. Paars symboliseert ook andere dingen zoals onafhankelijkheid en waardigheid, maar ook en vooral royalty en luxe. Paars komt evenwel niet bepaald veel voor in de natuur, er hangt dan ook een soort ‘mysterie’ rond. Het is vaak de favoriete kleur van mensen met een zeer sterke persoonlijkheid. Mensen die er een hekel aan hebben om ‘gelijkaardig’ te zijn aan anderen en hun eigen smaak willen uiten. De zachtere versie – Lilac – is vandaag al een belangrijke kleurentrend, vooral op TikTok en in Gen Z-interieurs.
Snel dit artikel gratis lezen?
Maak eenvoudig en gratis een account aan.
-
Lees elke maand een aantal plus-artikels gratis
-
Kies zelf welke artikels je wil lezen
-
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief