Wat denkt de sector over 2023? Uitdagingen bij de vleet, maar ook optimisme
Als we het in de toekomst over het jaar 2022 hebben, zal iedereen ongetwijfeld verwijzen naar ‘het conflict’ in Oekraïne. Maar ook de pandemie overheerste in de eerste maanden de berichtgeving. De gevolgen waren amper te overzien: vooral grondstoffenschaarste met fors stijgende prijzen en bij momenten hallucinante leveringstermijnen en de amper nog betaalbare energie wierpen een donkere schaduw over de bouwsector. Wij vroegen enkele spelers uit de sector hoe zij terugkijken op het afgelopen jaar en peilden naar hun verwachtingen voor 2023.
Onze vragen
Hoe deed jouw bedrijf het in 2022? Blik je tevreden terug?
Wat was de belangrijkste les uit 2022?
Hoe zal de economische dynamiek zijn in 2023 en welke impact zal deze op jouw bedrijf hebben?
Wat wordt de grootste uitdaging in 2023 en wanneer zal het jaar geslaagd zijn?
Welk advies zou je jouw klanten, onze lezers, graag nog meegeven?
Jurgen Poppe, zaakvoerder Schilderwerken Poppe
Als je vooruitblikt naar het nieuwe jaar is het altijd afwachten of de agenda al dan niet volloopt, maar als je nadien het voorbije jaar evalueert, zat de agenda volledig vol en was het zelfs doorwerken om de planning afgewerkt te krijgen.
Via verschillende besturen binnen de Bouwunie waar ik in zetel, vind ik het belangrijk om mee te denken en te werken aan de toekomst binnen onze sector. We worden er onmiddellijk op de hoogte gebracht wanneer er nieuwe wetgevingen op til zijn of als er verplichte opleidingen georganiseerd worden.
De vooruitzichten zijn vandaag minder gunstig. 1 op 3 heeft minder werk in het verschiet, 54% heeft nog fulltime werk voor 3 maanden. Door het lagere werkvolume is ook de vraag naar werkkrachten kleiner. Vorig jaar was 42% van de schildersbedrijven op zoek naar personeel, nu is dat maar … 5%.
Er komen de volgende jaren heel wat zaken op ons af. We hebben de energiecrisis, een stijgende rente, inflatie, stevige oplopende loonkosten door de automatische loonindexering, onzekerheid over welke grondstoffen de Europese Green Deal zal inperken, dan is er nog het risico op een tekort aan grondstoffen.
Onze grootste pijnpunt als ondernemer is het zoeken naar gekwalificeerd personeel, bij 3 op 4 van de bedrijven lukt het gewoonweg niet om iemand te vinden. Daarom adviseer ik dat zelfstandigen onder elkaar meer moeten samen werken. Iedere vakman heeft zijn eigen specialiteiten.
Sandy Van Der Vreken, marketing manager Festool Belgium
Bij Festool hebben we gedaan wat we konden met wat voorhanden was, maar helaas zijn we geen Apple of Audi en zagen we de lijst backorders dagelijks groeien. Dat leveringsdata bleven opschuiven en dat was enorm frustrerend, zowel voor de klant als voor ons. Ik vergelijk het met de tram: als je weet dat die 10 minuten vertraging heeft, kan je daar wel mee om. Blijkt na die eerste 10 minuten dat je plots nog 10 minuten extra moet wachten, dan word je zenuwachtig.
Festool heeft op een bepaald moment bepaalde machines uit het gamma gehaald om de best draaiende machines te kunnen blijven maken. Dat zijn zware beslissingen om te nemen. De lancering van heel wat accu-machines moest worden uitgesteld omdat de 18V batterijen onvoldoende leverbaar waren. Goed communiceren met onze dealers en eindklanten was nooit zo belangrijk, maar ook nog nooit zo moeilijk.
Festool heeft nieuwe relaties opgebouwd met andere en vooral met meerdere leveranciers zodat we beter tegen gewapend zijn tegen leveringsproblemen. Gelukkig voelen we nu dat de grootste problemen achter de rug zijn. De 18V batterijen zijn terug voldoende op voorraad en een recent aangekondigde lancering lag effectief op tijd bij onze dealers in de rekken. We kunnen het vertrouwen in de beschikbaarheid terug beginnen opbouwen.
We willen de online distributiekanalen verder blijven ontwikkelen. We hebben gemerkt dat vooral de dealers die al een webshop hadden, of degenen die snel schakelden en bijvoorbeeld een pick-up organiseerden op hun parking, het goed bleven doen. Voor dealers die niet in het onlineverhaal willen stappen, proberen we nu iets te ontwikkelen dat hen zal toelaten om verder te blijven verkopen, mochten fysieke winkels in de toekomst ooit weer hun deuren moeten sluiten.
We hebben ons andere en betere gewoonten aangekweekt, gewoonten die eigenlijk sowieso beter zijn, al was er een energiecrisis nodig om dat te beseffen. En zoals ik eerder al zei: goed communiceren was nooit zo belangrijk!
Tina De Smaele, zaakvoerder T-interiors en voorzitster Bouwunie Schilders & Decorateurs
Bij T-interiors hebben we al bij al vrij goed gewerkt vorig jaar, maar de resultaten zijn niet evenredig met de geleverde inspanningen. Onze rendabiliteit heeft een flinke knauw gekregen door de forse stijging van de energie- en brandstofprijzen. Ook de vele loonstijgingen vertalen zich in een algemeen lagere marge.
Dat niks vanzelfsprekend is en er altijd onvoorziene mondiale krachten spelen, die zelfs voelbaar zijn in een kleine onderneming. Als ondernemer is het onmogelijk om deze in te schatten, noch om je er erop voor te bereiden. Je kan enkel proberen om de gevolgen ervan zo goed en zo kwaad als mogelijk op te vangen. Ook dit gaat voorbij.
De economische dynamiek is moeilijk in de schatten. De eerste twee maanden van het jaar zijn een rollercoaster geweest. De vertraging die we eind vorig jaar ondervonden, heeft zich niet vertaald in minder werk. Het orderboek is gevuld tot de herfst. Blijft dit zo? Het algemeen economisch klimaat is op dit moment zeer onzeker en moeilijk voorspelbaar. Dat hebben de voorbije maanden ons geleerd.
De grootste uitdaging blijft toch wel het standhouden. Hopen dat particuliere klanten blijven investeren in kwalitatieve schilder- en decoratiewerken en budget willen voorzien voor een hoogwaardige interieurafwerking. Het werkjaar zal geslaagd zijn wanneer we gezond blijven en dezelfde omzet kunnen realiseren als vorig jaar.
Persoonlijk denk ik dat we moeten blijven geloven in wat we doen en in ons creatief vermogen om ons te onderscheiden. Ik denk aan onze originele ideeën en oplossingen, service, vakkennis en attitude. Als we dit kunnen meedelen via alle mogelijke (digitale) kanalen kunnen we een positief verschil maken.
Kurt Moons, CEO interieurspecialist Flamant
2022 was een uitdagend jaar gezien de ongeziene inflatie van kosten van voornamelijk energie, grondstoffen, transport en personeel. De daar nog bijkomende onzekerheid omwille van de oorlog in Oekraïne deed het consumentenvertrouwen zwaar dalen. Niettegenstaande deze ontwikkelingen konden we een verdere groei in omzet bewerkstelligen.
Een bedrijf moet zich flexibel kunnen opstellen ten overstaan van externe extreem wijzigende omstandigheden en zijn organisatiestructuur in die zin aanpassen en uitbouwen.
Vooral de impact van de stijgende loonkosten in België en verdere kosteninflatie nopen tot verdere omzet- en margegroei.
Verdere ontwikkeling van klantenportfolio en groei verder bestendigen.
Onzekere tijden zijn dikwijls de beste om te investeren in de toekomst …
Didier Rosseneu, zaakvoerder Rosseneu & Zoon schilderwerken
We hebben onze gestage groei kunnen voortzetten. Dus wij blikken zeker tevreden terug op 2022.
Service en altijd voor de best mogelijke uitvoering gaan zijn heel belangrijk voor klantenbinding.
Aangezien ik nogal optimistisch van nature ben denk ik dat het al bij al wel zal meevallen. 2022 ging ook een dieptepunt zijn en dit is uiteindelijk toch wel redelijk goed uitgepakt. De materiaaltekorten en de energieprijzen zullen problemen blijven veroorzaken. Het is aan ons om daar creatief mee om te gaan en te zoeken naar oplossingen.
We proberen onze groei verder te zetten en blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Zo blijf je in beweging en kan je verschillende pistes bekijken. Tevreden klanten + groeien = een geslaagd jaar.
Blijf plezier hebben in je job!
IVP -
Nele Plas, directeur IVP Coatings
Wij zijn zeer tevreden! Aangezien de covid perikelen grotendeels van de baan waren in 2022, konden we met onze leden weer volop samenkomen. Dat deden we tijdens verschillende werkgroepen en met als kers op de taart de verjaardag van ons 75-jarig bestaan.
Dat we met de sector moeten blijven inzetten op duurzaamheid en het opleiden en aantrekken van nieuw talent in onze sector en de brede bouwsector. Het duurzaamheidsvraagstuk kunnen we niet oplossen als we geen of onvoldoende geschoolde arbeidskrachten hebben.
Het blijft koffiedik kijken, maar ik zie vooral twee gezichten in 2023. Enerzijds één van blijvende hoge inflatie, een recessie, geografische en politieke onrust in de wereld, verdere COVID-perikelen, stijgende rentevoeten, maar anderzijds ook één van optimisme. Optimisme omdat de inflatie niet kan blijven stijgen en er ongetwijfeld oorlogsvermoeidheid zal optreden, waardoor we kunnen terugkeren naar normalere marktsituaties, een herstel van de economie en hopelijk opnieuw wat groei in het najaar.
We zetten bij IVP Coatings heel hard in op duurzaamheid. Zo zijn we met onze leden een project aan het opzetten rond de terugname van verf en verfverpakkingen. Daarbij komt heel wat kijken en zijn verschillende stakeholders betrokken. We zullen de ganse keten nodig hebben, willen we het project laten slagen. Verder blijft het voor producenten een uitdaging om gelijke tred te houden met de snelheid waarmee nieuwe wetgeving tegenwoordig op ons afkomt. Vanuit IVP willen we onze leden hierover zo goed mogelijk informeren en samen zoeken naar werkbare oplossingen.
Blijf alsjeblieft verder jongeren inspireren om in jullie voetsporen te treden!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontdek als eerste het laatste nieuws uit de sector en lees boeiende interviews en verrassende verhalen.
Paint & Stuc 79
Lees de laatste editie nu gratis online
Eenmaal de zomervakantie achter de rug is, maken verschillende bouworganisaties een balans op van de voorbije periode en werpen ze een blik vooruit. Hoe staan we er vandaag voor en wat brengt 2025 ons? Het zijn vragen die overal…