DOMOTEX 2024 stelt hoogtepunten - met onder meer Insight Italy - voor
Floored By Nature
Ongeveer 1.000 exposanten uit 130 landen zullen in januari deelnemen aan de vakbeurs die zich opnieuw richt op duurzaamheid, circulaire economie en milieubescherming in de tapijt- en vloerbekledingsindustrie. "In een wereld waarin grondstoffen schaarser worden en de gevolgen van de klimaatcrisis ons steeds vaker beginnen te raken, moet duurzaamheid een integraal onderdeel worden van alles wat we doen”, luidt het bij de organisatie. “Daarom hebben we besloten ons hoofdthema Floored By Nature te behouden en verder uit te breiden. Het gaat onder meer om nieuwe technologieën zoals vloerbekleding gemaakt van aspergeschillen, cradle to cradle-concepten voor oude tapijten en andere intelligente materialen die op dit moment de industrie op vele manieren vormgeven.
The Green Collection
Daarnaast biedt DOMOTEX een verscheidenheid aan inspirerende en informatieve speciale displays, die een belangrijke stimulans vormen voor de dagelijkse werkzaamheden van alle deelnemers. In de eerste plaats is er The Green Collection, een concept dat volledig in het teken staat van duurzaamheid, circulaire economie en milieubescherming in de tapijt- en vloerbedekkingsindustrie, waarbij het hoofdthema Floored By Nature tot leven wordt gebracht.
Retailers' Park
In het Retailers' Park kunnen bezoekers nieuwe productsegmenten van vloeren en muren tot plafonds ontdekken. Naast de leveranciers van vloeren zullen ook verven en vernissen, behang, coatings die beschermen tegen UV-straling en andere innovatieve producten voor het interieurontwerp te zien zijn.
Mood Spaces
Met Mood Spaces, ontworpen door Holly Becker, kunnen bezoekers kennismaken met het werk van gerenommeerde internationale ontwerpers in speciaal ontworpen kamerscenario's die actuele woontrends en inspiratie bevatten. Deze installaties dienen onder andere als inspiratie voor de vakhandel en laten middels ‘concept store’-formaten zien welke producten in combinatie een themawereld kunnen vertegenwoordigen. Holly Becker is interieurontwerpster, journaliste, auteur van boeken en social media expert. Ze is een pionier in de designindustrie en was in 2005 een van de eerste designbloggers in de Verenigde Staten.
Insight Italy
Een bijzonder hoogtepunt in 2024 is Insight Italy. Voor de eerste keer focust DOMOTEX specifiek op een land om inzicht te geven in de trends, ontwerpen en innovaties van de Italiaanse tapijten- en vloerengindustrie. "Heeft u zich ooit afgevraagd waarom een materiaal, een ontwerp of een specifiek product in het ene land goed wordt ontvangen, maar in een ander land niet echt in de smaak valt? Ons Insight-concept zoekt deze vragen tot op de bodem uit door een land tot in detail te leren kennen", legt Sonia Wedell-Castellano, Global Director van DOMOTEX uit. "We willen exclusieve inzichten geven in de afzonderlijke markten om onze bezoekers te helpen deze beter te begrijpen en hun weg te vinden in deze markten. Daarnaast dient de speciale display als inspiratiebron en is het bedoeld om uitwisseling te bevorderen."
Nieuwe perspectieven en ideeën
Met trendpresentaties van de Italiaanse designer Camilla Bellini en interieurontwerpster Gaia Miacola, een tentoonstelling van materiaalexpert Materially, samenwerkingen met interieur- en branchemedia, een gezellige netwerkruimte en inspirerende bijdragen in het DOMOTEX on Stage conferentieprogramma, zullen architecten, interieurontwerpers en vooral inkopers al hun zintuigen moeten gebruiken om Insight Italy te bevatten. "Op Insight Italy richten we ons op het belang van materialen in interieurontwerp. Door bijdragen van ontwerpers en materiaalexperts willen we nieuwe perspectieven en ideeën bieden en de bijdrage van Italië op het gebied van duurzame tapijten en vloerbedekkingen laten zien," besluit Andreas Züge, General Manager Hannover Fairs International.