Saint-Gobain bundelt duurzaamheidsiniatieven in nieuw Purpose report
Duidelijk gedefinieerde doelen
In de Sustainability Roadmap worden de doelen rond de eigen CO2- en stikstofuitstoot gedefinieerd: 33% minder CO2 uitstoot in 2030 binnen de groep en tegen 2050 volledige CO2-neutraliteit. Met de Belgische fabriek in Kallo gaat Gyproc® nog een stap verder en wil het 40% minder uitstoten in 2030. “Onder de noemer ‘Making the world a better home’, vertalen we onze ambitie naar concrete actiepunten voor klanten en medewerkers”, stelt Frank te Poel, CEO van Saint-Gobain Gypsum and Insulation Benelux sinds 1 maart 2023. “Vandaag zetten we sterk in op duidelijke communicatie: waar staan we nu, waar willen we nog naartoe en hoe gaan we dat met z’n allen waarmaken? Met een duidelijk plan en een gerichte aanpak versterken we onze positieve impact. Onze focus kan ik in één zin samenvatten: een duurzamer proces, met duurzamere producten die steeds meer herbruikbaar worden.”
Klantgerichte aanpak
Maar ‘Making the world a better home’, dat kan niet alleen. Gyproc® en Isover® delen expertise met hun klanten. Ze inspireren en ondersteunen (toekomstige) professionals én doe-het-zelvers om met duurzame producten en oplossingen aan de slag te gaan. “Daarom wordt ingezet op een markt- en klantgerichte aanpak. Hoe werkt een aannemer in de praktijk, wat verwacht een klant van ons en hoe kunnen we daar met onze merken zo goed mogelijk op inspelen? Die kennis hebben we des te meer nodig als we onze doelstellingen rond duurzaamheid willen waarmaken”, aldus te Poel.
Innovatie in samenspraak met de klanten
Er kan geen duurzame toekomst zijn zonder innovatie. Daarom ontstaan innovaties vaak in co-creatie met de klanten. Zij zijn dé ervaringsdeskundigen. Niemand kan beter de noodzaak en het potentieel van een nieuwe oplossing inschatten. “Wanneer we bijvoorbeeld nieuwe pleisters op de markt brengen, laten we die eerst testen door onze vertrouwde klanten”, zegt te Poel. “Vanuit hun ervaring op de werf kunnen zij perfect inschatten of en hoe we de kwaliteit van nieuwe producten en oplossingen nog kunnen verbeteren. Innovatie is nooit ‘af’, het is een continu proces.”
Renovatie enorme uitdaging voor België
Tot slot besteedt het purpose report ruim aandacht aan renovatie. Er is dan ook een duidelijk doel voor de bouwsector: een energieneutraal gebouwenpatrimonium uitbouwen tegen 2050. Een heuse uitdaging ook in ons land, zeker als je weet dat er om dit te bereiken in België 160.000 woningen per jaar gerenoveerd moeten worden. Saint-Gobain engageert zich om daaraan mee te werken en zo een steen(tje) bij te dragen om de opwarming van de aarde binnen de perken te houden.